Kiedy tramwaje wrócą na ul. Basztową?

Kiedy tramwaje wrócą na ul. Basztową?

Dobiega końca przebudowa ul. Basztowej połączona z przebudową torowiska. Już w sobotę wrócą na ten odcinek tramwaje, a kierowcy samochodów osobowych pojadą nową ulicą od 20 grudnia. Data ta jest uzależniona od warunków atmosferycznych.

Inwestycja polegała na przebudowie węzłów rozjazdowych Basztowa-Długa oraz Basztowa-Lubicz-Westerplatte-Pawia, a także odcinków torowisk na ulicach Basztowej (od skrzyżowania z ulicą Długą do węzła „Dworzec Główny”) i Westerplatte (od węzła „Dworzec Główny” do ul. Zamenhoffa) wraz z przebudową układu drogowego, jako kontynuacja przebudowy ulic: Podwale, Dunajewskiego, Basztowej.

Przebudowa polegała na:

  • wydzieleniu pasa tramwajowo-autobusowego (z poszerzeniem rozstawu między torami dla umożliwienia ruchu autobusów także na węzłach rozjazdowych),
  • budowie jednokierunkowej jezdni dla samochodów od Dworca Głównego do skrzyżowania z ul. Długą oraz jednokierunkowej ścieżki rowerowej od strony Plant w stronę do Dworca Głównego.

W inwestycji zadania wykonane zostały wyniesione przystanki tzw. „wiedeńskie” na ul. Basztowej i Westerplatte, umożliwiające wsiadanie z poziomu podłogi wagonów tramwajowych. Torowisko tramwajowe wykonane jest w technologii płyt żelbetowych z wklejonymi szynami z podlewem żywicami poliuretanowymi z matami antywibracyjnymi, ograniczającymi emisję hałasu i drgań od przejeżdżającego taboru tramwajowego.

Łączna długość projektowanego torowiska i węzłów rozjazdowych to 2013,375 metrów pojedynczego toru.

W zakresie drogowym wykonano:

  • 1900 m2 nawierzchni asfaltowej jezdni,
  • 530 m2 nawierzchni asfaltowej ścieżki rowerowej,
  • 5000 m2 nawierzchni z kostki kamiennej (chodniki, perony, zjazdy),
  • 2700 m bieżących krawężników.

W ramach zadania wymieniona została sieć trakcyjna wraz z słupami trakcyjnymi, oświetlenie uliczne, wykonane zostały urządzenia sterowania i ogrzewanie rozjazdów, nowa organizacja ruchu, smarownice torowe w węźle „Dworzec Główny” i „Długa”, zabezpieczenie istniejących sieci uzbrojenia podziemnego. W trakcie prac gestorzy uzbrojenia wykonali przebudowę sieci wodociągowej, ciepłowniczej oraz gazowniczej.

Zadanie wykonywane było w poszczególnych etapach. Po zakończeniu pierwszego etapu uruchomiono komunikacje tramwajową w relacji ul. Westerplatte – ul. Lubicz. W następnej kolejności uruchomiono komunikację tramwajową między ul. Westerplatte a ul. Pawią oraz przywrócono w dwóch kierunkach ruch samochodowy w relacjach ul. Lubicz – ul. Pawia i ul. Pawia – ul. Westerplatte. Natomiast w relacji ul. Westerplatte – ul. Lubicz ruch tylko w jednym kierunku.

Koszt przebudowy wyniósł ok. 27 mln zł.

Przebudowana ul. Basztowa to:

  • bezawaryjność układu torowego i jego wyciszenie,
  • zwiększenie szybkości przejazdu komunikacji zbiorowej przez centrum,
  • możliwość zwiększenia liczby tramwajów kursujących ul. Basztową;
  • mniejszy tranzyt przez centrum;
  • udogodnienia dla pieszych i rowerzystów;
  • nowe sieci podziemne, minimalizujące ryzyko awarii.

Info UMK

Fot. MPK